צנתור לקראת צום יום הכיפורים
שוחררתי מבית חולים לאחר אירוע לב וצינתור בתאריך ז בתשרי 27.9.17.ברור שקבלתי תרופות. שאלתי כיצד לנהוג ביום צום כיפור.
My family runs blood drives about 4 times a year. Recently, someone decided not to give blood because it was not being directly collected for a Jewish person. This has raised the following questions:
1) Is it halachically permitted to give blood for non-jews?
2) (If the answer to #1 is no) Is it halachically permitted to give blood to a general pool of blood that will likely be drawn upon by both jews and non-jews?
3) Is it halachically permitted to receive blood from non-jews or if the source is unknown? I understand that if one's life is in danger, all lifesaving measures may be taken, however, if there is even an issue regarding accepting "non-jewish" blood, I'd be interested in understanding the sources.
In all cases, I'd like to know which rabbanim poskin regarding these issues and how they decide.
Thank you for your time.
1.The answer is positive.
2. The answer here is also positive.
3. There is no prohibition concerning receiving blood from a gentile when it is medicaly indicated.
Nevertheless, it is always better to receive blood from a Jew, as his diet and life style are more similar to that of the receuver.
שוחררתי מבית חולים לאחר אירוע לב וצינתור בתאריך ז בתשרי 27.9.17.ברור שקבלתי תרופות. שאלתי כיצד לנהוג ביום צום כיפור.
שלום רב! אני סטודנטית לביוטכנולוגיה בטכניון.כחלק מהלימודים נדרשתי לעשות עבודת מחקר בנושא בביוטכנולוגיה שמעניין אותי. מכיוון שאני שומרת מצוות החלטתי שהייתי רוצה ללמוד ולדעת יותר
בס"ד. אני שואל עבור אברך מהכולל: אשה שכבר סיימה לראות ימי וסתה (מחזור) ויש לך התקן תוך רחמי (טבעת). האם כשיש לה כתמים או כשמכניסה
שלום וברכה! אני מניקה מזה כ 14 חודשים. ב"ה אני בהריון, ברצוני להמשיך ולהניק ב"ה על אף ההריון. שמעתי שמבחינת ההלכה אסור לאשה הרה להניק.