צום בטרימסטר שלישי
שלום אני נמצאת באמצע החודש שביעי להריון.מהלכו של ההריון תקין. אני נוהגת לצום מדי שנה ביום כפור, השנה אני מאוד חוששת לסכן את ההריון. רציתי
שלום רב,
לשם עבודה באוניברסיטה על תרומת ביצית/זרע וההשקפה של ההלכה, אשמח באם תענו על השאלה הבאה:
ילד ממזר-שלא יודעים מי אמו או אביו. מה ההלכה פוסקת במצב שבו אישה שלא מצליחה למצוא שידוך הולם ורוצה להביא ילדים לעולם, ונאלצת לקנות זרע לשם כך. והרי זהותו של תורם הזרע אינה ידועה- האם במצב כזה נחשב הילד כממזר?
1. להלכה הילד איננו פסול חיתון. כפי שפסקו כבר גדולי הפוסקים.
כי רוב תורמי הזרע אינם ממזרים, ( ולפי כללי ההלכה לא מדובר כאן ב"קבוע").
2. היה מקום להחשיבו כשתוקי שאינו יודע מי אביו, אך גם כאן להלכה דין שתוקי קיים רק במי שנולד כתוצאה מזנות, ולכן גזרו עליו חכמים, מצב שאיננו קיים בהזרעה מלאכותית.
3.
אע"פ כן קיים איסור חמור בהלכה ליצור מלכתחילה צאצא שלא ידוע מי אביו, בגלל החשש העתידי שאח ישא את אחותו הביולוגית.
לכן כל הפוסקים אוסרים הזרעה מלאכותית מתורם זרע אנונימי.
4. ניתן למנוע את האיסור הזה אם האנונימיות של התורם לא תהא מוחלטת, דהינו ימצא גורם אמין, רופא, שופט או דיין שבידיו יהיו הפרטים שבאמצעותם ניתן יהיה למנוע בעתיד נישואי אח עם אחותו.
5. לסיכום:
ההלכה אוסרת באופן מוחלט קבלת תרומת זרע מתורם יהודי אנונימי.
אם בוצעה הזרעה מלאכותית מתורם בנגוד להלכה, הדבר עלול ליצור שאלות הלכתיות על מעמדו של הילד הנולד.
אמנם לדעת רוב הפוסקים הולד הוא יהודי כשר כמעט לכל דבר, אך הדיון ההלכתי והגעות השונות מחייבות התייעצות עם בית דין רבני לפני הכרעה הלכתית.
חשוב לדעת שבתי הדין הרבניים עושים מאמצים גדולים להגיע לפסיקה מקילה.
שלום אני נמצאת באמצע החודש שביעי להריון.מהלכו של ההריון תקין. אני נוהגת לצום מדי שנה ביום כפור, השנה אני מאוד חוששת לסכן את ההריון. רציתי
בס"ד ידוע לכל שהוצאת זרע לבטלה היא עבירה חמורה מאוד, ובוודאי תסכימו שרבים מאוד מכולנו, וגם מטובים ודתיים, נכשלו בזה. ועתה – ברצוני לשאול שאלה
שלום רב אני אמא לתינוק שיהיה ביום כיפור בן חמישה חודשים בע"ה. זהו ילדי הרביעי וכמו אחיו נולד לאחר הריון סכרתי. בני יונק הנקה מלאה
Shalom uvracha. I am putting together a shiur on the halachic analysis of whether a physician is permitted to participate in a government ordered (fair