נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

תרומת דם המשך ל 1950

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

ב"ה

ראשית, תודה רבה על המענה

אפרסם אותו בלי נדר בין המורים בבית ספרי ובין שומעי השיעור שלי בבית הכנסת

שנית, להלן עוד שאלה באותו תחום:

האם נכון לחלק בין הקזת דם לבין תרומת דם גם מהנימוק, שהקזת דם היא לצורך רפואה, ואז יש דינים על האדם, ולכן לא כדאי לעשות זאת כשבית דין של מעלה יושבים, מה שאין כן תרומת דם היא לא לשם רפואתו של האדם עצמו, ואז אין עליו דינים?

ונניח שאכן אפשר לעשות חילוק כזה, האם נכון לומר שזה נוגע רק לימי שני וחמישי, אבל ביום שלישי כשמזל מאדים "קיימא בזווי", זה לא נוגע כי מכל מקום מוציאים דם מהגוף?

שלישית: האם צריך ליטול ידיים אחרי תרומת דם, או מכיוון שלא נוגעים בדם, לא צריך ליטול?

בתודה ובכבו"ר.

תשובה:

לשתי השאלות הראשונות:

אין לי ידע מספיק לענות לשתי השאלות הראשונות.

לשאלה השלישית: מן הראוי ליטול ידיים אחרי תרומת דם גם אם לא היתה נגיעה בדם. ואם לא ניתן ליטול אז לפחות לרחוץ את הידיים.

(מסקנה זו היא מסקנת הפוסקים להלכה, על אף שאיננה מוסכמת על כל הראשונים.)

הערה: לא ברור לי גם משמעות הביטוי "לצורך רפואה" שבשאלה הראשונה האם הכוונה לצורך קטן או גדול, שיש בו פיקוח נפש או שאין בו, וכו'.

[print_link]

שאלות נוספות

בחירת מין העובר

שלום רב! אני תלמדית בית ספר ורציתי לדעת האם אפשר לעשות בחירת מין העובר למשפחה שאחד הבנים חולה ואם יולד האח אז הוא יוכל לתת

קרא עוד »

משככי כאבים בפסח

בס"ד כבוד הרב שלום רב. הצטננתי במהלך חג הפסח, ואני סובלת מנזלת בלתי פוסקת. האם יש אפשרות ליטול תרופות כמו:אקמול, דקסמול קולד סינוס וכיוב'-בעניין כשרותם

קרא עוד »