נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

liability for psychological damage

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב גבריאל טולדאנו

שאלה:

I would appreciate if you can answer or refer me on the following Shaila I was asked.

A child was molested and he suffered mentally etc. and needed therapy that costs a fortune. Is the offender liable in paying the Ripui? I am aware that in Choshen Mishpat 1:2 the ReM"A writes that Beis Din shall force and penalize the offender to compensate. In this case it might be similar to Choshen Mishpat 420:32, where a person who physically attacked someone is responsible.

However, is mental and emotional damage included in this chiyuv?

Thank You,

_____________________________________________________

עברית:

אודה לתשובה או הפניה בנוגע לשאלה הבאה שנשאלתי.

ילד עבר התעללות וסבל נפשית וכו' ונצרך לטיפול נפשי שעולה הון רב. האם המתעלל אחראי לתשלום על הריפוי? אני מודע לכך שהרמ"א (על חו"מ א,ב) כותב שבית הדין כופין אותו וקונסים אותו לפצות.

{ נוסח השו"ע: אדם שחבל בחבירו, אין מגבין דיינים שאינם סמוכים בארץ ישראל, נזק צער ופגם ובושת וכופר; אבל שבת וריפוי מגבין.

הגה: ויש אומרים, שאף ריפוי ושבת אין דנין (טור בשם הרא"ש). ולא ראיתי נוהגין לדקדק בזה, רק כופין החובל לפייס הנחבל, ולקונסו כפי הנראה להם (דרכי משה לדעת מהרא"י בפסקיו סימן ר"ח), וכמו שיתבאר בסמוך בסעיף ה'.}

אם כן הרי זה דומה לחו"מ תכ,לג לגבי אדם החובל בגופו של מישהו, שהוא אחראי. אך על כל פנים, האם היזק נפשי נכלל בחיוב זה?

בברכה

תשובה:

Following the formulation of Shulchan Aruch 420:32, it is explicitly stated that frightening or abuse by non-physical means but through degradation and verbal abuse is free of "Dinei Adam" – a human judicator, and not free of "Dinei Shamaim" – the law of the Lord (a Devine reckoning but not a human one).

This is explained in Pitchei Tshuva (subsection 5 on Choshen Mishpat 420:32). However, compensation for Boshet (emotional and social damage) is still required by Gaonic decree in verbal abuse cases (Choshen Mishpat 1:5).

However, if the offender touched the complainant – causing the damage through physical contact, he is liable to pay damages within Jewish law.

Therefore if the abuse resulted from physical contact the payment is due in human legal obligation and the abuser is liable for all medical expenses.

All of the above pertains to psychiatric treatment, which affects the body – but the cost of psychological requires a distinction between healing and educating – in which case it is not included in the scope of Ripui (healing). Nevertheless, if functionality is impaired without the psychological treatment, it is included in Nezek (general damages) and will be paid for under that category.

___________________________________________

טיפול – א. פסיכולוגי ב. פסיכיאטרי.

השו"ע בסי' תכ' סעיף ל"ב המבעית אם חבירו אע"פ שחלה מהפחד פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים והוא שלא נגע בו כגון שצעק לו מאחוריו או שנראה לו באפילה וכיוצא בו.

מבואר שאם הפחיד אותו או התעלל בו לא ע"י מגע פיזי אלא ע"י השפלות ודיבורים פטור מדיני אדם – וחייב בדיני שמים משום שהי' צריך להעלות בדעתו שדרך בנ"א להיות נבעתים (פתחי תשובה ס"ק ה'), אבל בושת חייב מתקנת הגאונים אם ביישו בדברים כמבואר בשו"ע חו"מ סי' א' סעיף ה'.

אבל אם נגע בו דהיינו שע"י הכאה גרם לו נזק חייב בדיני אדם וזה המשך לשון הרמב"ם נגע בו ודחפו בעת שהבעיתו או שאחז בו בבגדיו חייב בתשלומין.

יוצא שאם התעללות נגרמה כתוצאה ממגע פיזי וכתוצאה מזה חלה מהפחד חייב גם בדיני אדם, וחייב בכל ההוצאות הרפואיות.

וכל האמור מתייחס לטיפול רפואי פסיכיאטרי שזהו טיפול שגורם לגוף האדם לתפקד בצורה תקינה – אבל דין הוצאות בגין טיפול פסיכולוגי דורש בירור נוסף אם מדובר בטיפול רפואי או בחינוך, שאז אין מקום לחייב מצד ריפוי. גם במצב זה, אם עדיין לא יכול לתפקד כשאר האדם, ההרעה במצבו כלולה בכלל נזק, וישלם לו מצד תשלומי נזק.

________________________________________________

תרגום: ישראל בלפר

translation: Israel Belfer

[print_link]

שאלות נוספות