צום יום הכיפורים – עם אשלגן גבוה
אודה לך אם תוכל לעזור לי. מכיוון שרופא המשפחה ייעץ לי לא לצום רק עקב ב. דם אחרונה (אשלגן גבוה, לא הייתה עד כה בעיה).
Dear Team at Schlesinger Institute
I hope you are all well.
Just wanted your views and possibly to point us towards some literature about the following case:
Lady is 70s end stage idiopathic cirrhosis of liver. Patient had pedal oedema and pulmonary oedema from poor liver function
What is the consensus about giving such a patient sub cut fluids in the end stage of life.
I would think that it may actually shorten life as the intra vascular oncotic pressure is so low that the fluid will be deposited in the extra vascular space making breathing and moving more difficult.
Please comment and try give us some sources to look at
Thank you
In principle, one should not administer a treatment that endangers the patient. This is true for any patient, and is true also for a patient at end stage. On the other hand, it is prohibited to stop fluids because of "ideological" reasons. I.e., when there is no danger to the patient from the feeding or hydration, it is prohibited to stop this because of low-quality life.
Addition of Rav Halperin: On the practical level, each case needs to be evaluated individually. In some cases, indeed, fluids should not be given in large quantities, on account of danger to the patient. There is still an obligation to give fluids in a smaller quantity, which will prevent dehydration, but will not endanger the patient. The details in each case are complicated and require a formal medical recommendation from an expert who is treating and familiar with the patient.
See entry "Terminally Ill" in Encyclopedia of Jewish Medical Ethics, vol. III, pp. 1046-1088.
אודה לך אם תוכל לעזור לי. מכיוון שרופא המשפחה ייעץ לי לא לצום רק עקב ב. דם אחרונה (אשלגן גבוה, לא הייתה עד כה בעיה).
אני נמצאת בשבוע ה32 להריוני ב"ה, השבוע היינו בסיור באחד מבתי החולים ושם נאמר לנו שלעיתים קיום יחסי אישות גורם לפקיעת הפקק הרירי, ורק זמן
שלום רב! ברצוני לשאול האם הטיפות רסקיו כשרות לפסח? בשנה שעברה השאלה הזו נשאלה וצירפתם שני מספרי טלפון של רבנים העוסקים בתחום ניסיתי לפנות אליהם
שלום. א. אשה שעברה דילול עוברים האם יש להתייחס לכך כאל הפלה [ארבעים יום ריקום אברים] ובהתאם לכך לקבוע פדיון הבן? ב. רופא המליץ לאישה