נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

אבחנה באמצעות אולטרא סאונד

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

האם ע"פ אולטראסאונד או בדרך רפואית אחרת אנחנו יכולים לדעת בעובר ש'כלו לו חדשיו' לדוג' נפק"מ לאבלות על קטן (יו"ד ש"מ ל') תודה

תשובה:

השאלה מתחלקת לשני חלקים: חלק עובדתי וחלק הלכתי.

החלק העובדתי של השאלה הוא: האם על פי אולטרה-סאונד או בדרך רפואית אחרת ניתן להיות בטוחים שכלו לעובר חודשיו.

החלק ההלכתי הוא האם ניתן לסמוך על ממצאי האולטרה-סאונד לענייני הלכה, ובנד"ד לעניין הלכות קריעה ואבלות, יו"ד שמ, ל, ועוד.

נתחיל מהחלק ההלכתי:

במקום בו האולטרה סאונד נותן תשובה ברורה שאין בה ספקות מבחינה רפואית, ניתן לסמוך עליו לענייני הלכה.

שהרי התירו הפוסקים הפסקת הריון (גם לאוסרים הפלה מן התורה) אם בבדיקת אולטרה-סאונד נמצא עובר אננצפאלוס ("מוחו אטום" בלשון חז"ל), כמובא בנשמת אברהם כרך ג, חו"מ, תכה, א(19) בשם הגר"י זילברשטיין, ובכרך ד' חלק או"ח סי' ש"ל סוף ס"ק ה' בשם הגרש"ז אויערבאך.

וראה גם בשבט הלוי חלק ז סוף סי' רח, שאם הוכח באולטרה-סאונד שהעובר הוא טריפה גמורה – יש מקום לצדד להתיר הפלתו.

וראה מה שהובא בשם הגרש"ז אויערבאך בספר אוצר פדיון הבן פ"א הערה יט, ובמה שהובא בשם יבל"א הגר"ש וואזנר בספר פדיון הבן כהלכתו פ"ב הערה 38, שאפשר לסמוך על אולטרה סאונד לפטור מפדיון הבן את הבא אחריו. הובאו הדברים באנציקלופדיה הלכתית-רפואית (מהדורה חדשה תשס"ו), כרך ו, עמ' 330, בהערה 105.

ואם התירו את ההפלה החמורה על סמך בדיקת אולטרה-סאונד, או פטרו מצוה דאוריתא של פדיון הבן על סמך בדיקת אולטרה-סאונד, הרי שבדיקה כזו יוצרת ודאות ולא ספק. ואם כן בודאי שניתן לסמוך על בדיקת אולטרה-סאונד ולחייב קריעה ואבלות אם יראה בודאות שכלו לו חודשיו.

כדאי להזכיר גם את שיטת היש-אומרים המובאת ברמ"א אבהע"ז סי' קנ"ו סעיף ד', שבימינו השתנו הטבעים, אישה יולדת למקוטעים גם בתשיעי, וכל שנכנס לחודש תשיעי דינו כמי שכלו לו חודשיו לכל דבר, עיי"ש.

אמנם כאן שתק הרמ"א, והטעם הוא משום שהלכה כדברי המיקל באבל.

אמנם לגבי השאלה העובדתית צריך לדעת כי לגבי קביעת גיל העובר הדיוק המקסימלי של הבדיקה הוא רק בשבועות הראשונים של ההריון (שבוע 7-8 לפי מנין הרופאים, שהם שבוע 5-6 ממועד ההפרייה), וגם אז הדיוק איננו מלא והסטיה יכולה להיות ± (פלוס/מינוס) כשבוע.

משום כך ניתן לוודא ע"פ אולטרה-סאונד כי כלו לו חודשיו של עובר אך ורק אם בוצעה בדיקה כזו בשלבים המוקדמים של ההריון, וגם אז רק אם על פי תוצאותיה יחד עם לקיחה בחשבון של טווח הסטיה האפשרית של המדידה ברור שכלו לו לעובר חודשיו.

עיקרון זה נכון גם לגבי בדיקות אחרות המסייעות לקבוע את גיל העובר כמו בדיקת דם לביתא-HCG או בדיקת שתן וכדומה.

[print_link]

שאלות נוספות

שיבוט

שלום רב!!!! אנו עושות עבודה על שיבוט, מהפן ההלכתי והרפואי שלו. נשמח אם תשלחו לנו מקורות. תודה רבה!!!

קרא עוד »

תרומת כליה

בס"ד ראשית אבקש לא לפרסם שאלה זו באתר מסיבות שיובנו בהמשך ומרצון שלא להחשף לקרובי משפחה (כך שאם ישנה חובת פירסום אז אני מעדיף שלא

קרא עוד »