סיוע לסיום חיים במסגרת חוק החולה הנוטה למות
שלום וברכה, אנחנו סטודנטיות לתואר שני בלימודי משפט. סעיפים 19 ו-20 לחוק כיום אוסרים המתה במעשה וסיוע להתאבדות. סעיף 19: "אין בהוראות חוק זה כדי
שלום
אני עושה עבודה בביולוגיה שעוסקת בדילמה מוסרית.
השאלה שבחרתי היא:האם מותר להורים להוליד ילד ולתכנן אותו,בשביל הצלת חיים של אחיו?
אשמח שתשלחו לי ההבטים הלכתים לשאלה..
אשמח לתשובה..
יום טוב=]
שאלה מקבילה נתקבלה במערכת המכון בעבר:
"שלום רב' אני תלמידה בכיתה ט' והשנה אנו עושות באולפנא עבודה בנושא גנטיקה.
הנושא שבחרנו, חברותיי ואני, לעשות עליו הוא: "תיכנון ולד להצלת ילד אחר." כגון: הסיפור של שרון הררי. (-"שתזכה לשנה הבאה", זהו סיפרה).
רצינו לדעת מה דעת ההלכה בנושא. האם יש היתר לכך?
בעצם, אם נולד ילד שחולה בפנקוני אנמיה- מחלה גנטית (אמיתי הררי- בנה של שרון) ויודעים שגופו יקרוס והוא לא יחזיק מעמד עוד הרבה שנים- האם במצב כזה מותר "לתכנן" ילד נוסף במטרה להשתיל אצל הילד החולה מוח עצם – תאים חדשים ובריאים מהילד החדש? חשוב לציין, שכדי לעשות זאת חייבים לעבור אבחון גנטי טרום השרשתי, הפריה חוץ גופית, ובדיקה להתאמת רקמות.
אם כך- האם ההלכה מתירה המצב כזה לעבור את התהליך? יש כאן ערכים שמתנגשים זה בזה. ערך חיים מול הצלת חיים. מה דעת ההלכה בנושא?"
ולהלן התשובה שניתנה:
"א. על פי ההלכה, כדי שפעולה מסויימת תהיה אסורה חייבת להמצא סיבה הלכתית לאסור.
לכן קודם כל צריך לברר האם יש איסור להביא לעולם ילד "מעוצב" או שחובה על פי ההלכה להשאיר את תכונות היילוד ליד המקרה.
גם אם ימצא איסור ליצירת ילד "מעוצב", יש לבדוק האם האיסור הזה מתקיים או נדחה במקום פיקוח נפש.
לאור דרך ניתוח זו קשה למצוא נימוקים לאסור את התהליך.
כמובן שניתוח הלכתי מפורט יותר חשוב לפני הכרעה הלכתית מעשית, אך דיון כזה חורג ממסגרת זו.
מומלץ גם שתעיינו בשו"ת בנושא בחירת מין הולד – שאלתה של ד"ר חנה קטן ותשובתו של הרב ד"ר מרדכי הלפרין. השאלה והתשובה פורסמו באסיא עה-עו, עמ' 190-192.
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA75-76/ASSIA75-76.13.asp
ב. קיימת שאלה חשובה נוספת שיש לדון בה כאן.
ככלל, אסור לקחת מאדם תרומת רקמה או תרומת דם בלא הסכמתו.
מה דינו של תינוק או ילד קטן, שאיננו מסוגל לתת לכך הסכמה בעצמו.
האם מותר לקחת ממנו תרומת דם (שאיננה מזיקה) בלא שהוא נתן הסכמה תקפה? האם חובת ההצלה בסכנת חיים מתירה נטילה כזו?
אלו שאלות חשובות שצריכות להלקח בחשבון בכל דיון מסוג זה.
דיון בסיס בשאלה זו מובא בנשמת אברהם, חו"מ, סי' רמג, ס"ק א, ובקישור הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.CM.243.asp "
שלום וברכה, אנחנו סטודנטיות לתואר שני בלימודי משפט. סעיפים 19 ו-20 לחוק כיום אוסרים המתה במעשה וסיוע להתאבדות. סעיף 19: "אין בהוראות חוק זה כדי
שלום רב!!!! ברצוני לדעת אני כיום בן 30 וקרוב ל12 שנה סובל מעיניי אדומות 24 שעות הייתי אצל מירב רופאי העיניים שטוענים שיש לי כלי
מהי עמדת ההלכה לאפשר שיבוט של ילדה שמתה על מנת למנוע סבל וצער גדול מאד להורים, שעלולים גם לסכן את חייהם ובכך את הערך הנעלה