שימוש בקונדום לשיטת רבנו תם
לכבוד הרב מרדכי הלפרין. א. הבנתי מתשובת הרב שלדעת התוספות ורבינו תם מותר להשתמש בקונדום. האם הבנתי נכון? א. אם התשובה לשאלה א. היא חיובית,
שלום רב
אני כותב עבודה בנושא חילול שבת לצורך נפשי. אני מנסה לראות אם יש מדרג בצרכיים הנפשיים כמו שיש בענייני רפואת הגוף.
אשמח במיוחד להכוונה לספרות בנושא.
רוב תודה
ש
עי' באנציקלופדיה הלכתית רפואית של פרופ' אברהם שטיינברג, ערך "שוטה"
(כרך ז, עמ' 570-574), וערך "מניעת הריון" [למניעת טירוף דעתה של האשה
לאחר הלידה] (כרך ד, עמ' 773-774), ובהערות ומקורות שם.
מתוך דבריו, עולים לכאורה חמישה גדרים עיקריים שיש לדון בהם:
1. סכנת נפש גופנית (לו ו/או לאחרים) מחמת המחלה הנפשית, כגון אלימות רצח או חשש התאבדות.
2. סכנת נפש גופנית עקיפה בעקבות המחלה, כגון מחלת נפילה (אפילפסיה) שעלול ליפול בבור או נהר.
3. חשש לערעור מצבו הנפשי של חולה שיש בו סכנה, שעלול להחמיר את מצבו הבריאותי.
4. סכנת נפש רוחנית על ידי הגדרתו כ"שוטה" המפקיעו ממצוות לגמרי.
5. סכנת נפש רוחנית על ידי ביטול ממצוות חלקית, כגון חוסר תפקוד לשמור שבת.
כפי שמבואר שם, רוב רובם של הפוסקים רואים גם במניעת או ריפוי מחלת נפש היתר של פיקוח נפש. אולם, יש שהתירו רק משום חשש סכנת נפש גופנית, ויש שהתירו גם בחשש סכנת נפש רוחנית, שתלוי גם בסוגיית פיקוח נפש למניעת המרת דת (שו"ע או"ח שו, יד). יש מקרים שהתירו אפילו איסור מן התורה, ויש מקרים שבהם התירו איסורים דרבנן משום חשש של "טירוף הדעת", כמבואר שם. ועי' גם בנשמת אברהם לפרוס' א.ס. אברהם, או"ח הקדמה לסימן שכח, "חולה פסיכיאטרי".
לפסיקה בנושא ראה בתשובה הקודמת #7120
בברכה,
מאיר אורליאן
לכבוד הרב מרדכי הלפרין. א. הבנתי מתשובת הרב שלדעת התוספות ורבינו תם מותר להשתמש בקונדום. האם הבנתי נכון? א. אם התשובה לשאלה א. היא חיובית,
במסגרת סמינריון בנושא מחקר רפואי – חקר מחלות יתומות אני רוצה להביא ציטוט מהמקורות – מהיהדות – על חשיבות המחקר הרפואי אשמח לכל הפניה למקורות
מה הדין באשה שיש לה ווסת קבוע לה' בחודש וראתה פעמיים בד' בחודש ופסקה בו ביום ובפעם השלישית ראתה בד' והמשיכה ראייתה לה' מה דינה?
שלום רב, אני עושה עבודה על PGD במקרה של אנמיה פנקוני. הPGD משמש ליצירת אח שהוא תואם מושלם גנטית לאחיו החולה. השאלה אם קיים איסור