נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

דעתו של הגרשז"א על הדלקת מכשירי שמיעה בשבת

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

24 במאי 2019

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום הרב הלפרין,
הגרש"ז אוירבך, בתשובה משנות ה40 (מובא במנחת שלמה מהדורא תנינא כה) התיר "לפתוח ולסגור" מכשירי שמיעה (ולא רק שינוי הזרם).
האם הוא החזיק בדעה הזאת בשנים היותר מאוחרות? האם מדובר בהיתר של איסור דרבנן עבור חולה (ראה מנחת שלמה א:ט), כי ברור שלא התיר הדלקת מכשירים אחרים. האם שמעת ממנו התייחסות לשאלה הזאת?
תודה!

תשובה:

א.  הגרשז"א מעולם לא שינה את דעתו בנושא חשמל.
ב. לגבי שימושים בחשמל שאינם לצורך חולה/בריאות (כולל חולה שאין בו סכנה), ולצרכי ביטחון (אף שלא במצב פיקו"נ)
    — כלומר לצרכים ביתיים — הגרשז"א הורה להחמיר בפועל כדעת החזון אי"ש.
ג. לצורך חולה/בריאות (כולל חולה שאין בו סכנה), ולצרכי ביטחון (אף שלא במצב פיקו"נ) — הגרשז"א הורה שאין בפתיחת/סגירת מעגל חשמלי איסור תורה,
   ומעיון מדוקדק בדבריו (שאמר לי וכתב) — הוא לא היה מוכן לומר שיש בכך איסור דרבנן.
   לגבי טלפון הוא הורה להתייחס כאל איסור דרבנן, לא בגלל שכך סבר אלא רק כי "כבר הורה זקן" — הבית יצחק. ואכמ"ל, וראה בספרי רפואה מציאות והלכה, סימן ד.
זו היתה ונשארה דעתו של הגרשז"א.

[print_link]

שאלות נוספות

קונפליקט בין ההלכה לרפואה

שלום רב, אני סטודנטית לחינוך ותושב"ע. במסגרת עבודת הגמר שלי אני מחפשת קונפליקט בין ההלכה לרפואה, האם קיים?והיכן? אינני יודעת אם במסגרת תפקידכם אתם עונים

קרא עוד »

cpap (המשך #3724)

אני שוב שואל את אותה שאלה מכיון שהעתקתם את אותה תשובה בלי להתיחס לכל הפרמטרים, שעון שבת לא פותר הכל, אנא הפנו שאלה זאת לרב

קרא עוד »