נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

האיסורים בניתוק מכשירים

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

מה האיסורים ההלכתיים בניתוק אנשים חולים (במחולות סופניות -צמחים -זיקנה וכו'…) ממכשירי הנשמה והחייאה? (אנשים שעוברים סבל וכאב)

ברשותם-במקרים בהם, הם בהכרה. או לא ברשותם- במקרים בהם, הם מחוסרי הכרה (צמחים למשל)

אבקש תשובה במהירות -זה די דחוף לי!

בתודה מראש-

תשובה:

ניתוק אקטיבי ממכשיר מאריך חיים יכול להחשב כהריגה בידיים.

למשל, מי שמנתק קוצב לב מאדם שחייו תלויים בפעילות הקוצב, יחשב בודאי לרוצח.

ואסור להרוג גם מי שהוא גוסס או צמח וכדומה.

לגבי ההבדל בין אי חיבור למנשם לבין ניתוק ממנשם ראו:

1. "טיפול בחולה ASL בניגוד לרצונו" פרופ' א.ס. אברהם, אסיא נט-ס עמ' 58-60. לצפיה במאמר לחץ כאן.

2. "מניעת טיפול בחולה ASL והמתת חסד – המשותף והשונה בין פסק הלכה והכרעת השופט" ד"ר מרדכי הלפרין, אסיא נט-ס עמ' 61-65. לצפיה במאמר לחץ כאן.

3. "חולה ASL המבקש לא להתחבר למכשיר הנשמה" הרב ישראל מאיר לאו, אסיא נט-ס עמ' 66-69. לצפיה במאמר לחץ כאן.

4. "בקשת חולה ASL להימנע מהנשמה מלאכותית: בנימין אייל נ. מנידת ישראל ואח' – פסק דין" השופט א' גורן, אסיא נט-ס עמ' 70-83. לצפיה במאמר לחץ כאן.

ובמקורות המובאים שם.

5. ברקע לועדת שטינברג מאתר משרד הבריאות. מופיע בקישור הבא:

http://www.health.gov.il/download/docs/units/steinberg/reka.doc

6. אסיא סט-ע "דו"ח הועדה הציבורית לענייני החולה הנוטה למות" פרופ' אברהם שטינברג, עמ' 5-23. לצפיה במאמר דרך אתר מכון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA69-70/Assia69-70.01.asp

7. אסיא סט-ע "הצעת חוק: החולה הנוטה למות, התשס"ב-2002 עם הערות והארות" חברי ועדת שטינברג, עמ' 24-58. לצפיה במאמר דרך אתר מכון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA69-70/Assia69-70.02.asp

8.ובמיוחד באסיא עא-עב "הבסיס ההלכתי להצעת חוק 'החולה הנוטה למות'" פרופ' אברהם שטינברג, עמ' 25-39. לצפיה במאמר דרך אתר מכון שלזינגר:

https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA71-72/Assia71-72.02.asp

להדפסה

שאלות נוספות

שאיבת חלב אם בשבת

שלום רב,עלי להגיש בקרוב מאד עבודה סמינריונית בנושא שאיבת חלב אם בשבת.רציתי לבקש את עזרתכם בהפניה למקורות רלוונטיים (רפואיים והלכתיים), ו/או  בהכוונה לגבי ראשי הפרקים

קרא עוד »