מזון מרוכז (לסוכרתיים) גלוצרנה בפסח תשע"ד
אמי בת 94 (עד 120), סוכרתית סובלת מתת תזונה משתמשת במזון מרוכז ללא סוכר גלוצרנה. האם ניתן להשתמש בפסח? אם לא האם יש תכשיר דומה
Does Jewish law permit "heavy sedation" for the treatment of intractable pain? That is, when standard opioids and narcotics are unable to effectively treat a person's pain, would Jewish law permit a physician to intentionally sedate a person for an extended period of time in order to treat the pain as long as the physician believes that the sedation is not likely to shorten the person's life?
Again, I am not asking about "terminal sedation" or active euthenasia; I am asking about "heavy sedation" used to treat pain when there is no reason to believe that edating the person will shorten his or her life.
thank you
So long as the purpose of the heavy sedation is for the patient's benefit to treat his pain Halacha not only permits but would mandate it as for any other treatment that is for the patient's benefit. Obviously, the treatment must be under the control of a physician experienced in it's use and side effects.
אמי בת 94 (עד 120), סוכרתית סובלת מתת תזונה משתמשת במזון מרוכז ללא סוכר גלוצרנה. האם ניתן להשתמש בפסח? אם לא האם יש תכשיר דומה
כאשר אני יוצא לפגישות שידוכים לפעמים יוצאות לי מהאיבר טיפות בלי מצב של קישוי איבר מוחלט. לאחרונה הכרתי בחורה שבעתיד הקרוב מאוד אתארס איתה. אני לא
במצב של התקפת טחורים קשה. 1. האם מותר לרחוץ את המקום ביום הכיפורים. 2. האם מותר לעשות אמבטיות ישיבה לטיפול? 3. האם מותר למרוח משחה