נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

יחס ההלכה לתרומת אברים

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום לכבוד הרב. ברצוני לדעת את יחס ההלכה לתרומת אברים. האם מותר? אסור? שמעתי שבתנאים מסוימים מותר. אם כן, מהם? בתודה וסליחה על בזבוז זמנך היקר .

תשובה:

1. קיים איסור לקחת איברים מחולה שטרם נקבע מותו באופן מוסמך על פי ההלכה. כי אסור להרוג אפילו את מי שנוטה למות, וגם אם מדובר בהריגה לצורך הצלת אחר.

2. להסכים לתרום איברים לאחר המוות שיקבע באופן מוסמך – יש משום מצווה חשובה של הצלת נפשות.

3. מהו המוות שנקבע באופן מוסמך – יש על כך כמה דעות שפירוטן חורג ממסגרת זו. ראה בין היתר:

אסיא נ"ג נ"ד 5-16 (קביעת רגע המוות – סקירת עמדות / פרופ' אברהם שטינברג)

ספר אסיא ו' 27-40 (השתלת לב בישראל – החלטת מועצת הרבנות הראשית מקורות והערות להחלטה / ועדת ההשתלות; הרב מרדכי הלפרין; הסתדרות רפואית "הדסה"; פרופ' חיים סומר; פרופ' אברהם ס. אברהם)

4. כדאי לעיין גם באסופת מאמרים לקראת הכינוס הבינלאומי הראשון לרפואה אתיקה והלכה, בשער השני "השתלת איברים" עמ' 63-173.

(הספר בהוצאת מכון שלזינגר, 1993)

5. מידע נוסף על תרומת והשתלת איברים ניתן למצוא באתר מכון שלזינגר www.medethics.org.il, תחת הקטגוריה של מאמרים, ושם השתלת איברים.

או בלינק הבא:

https://www.medethics.org.il/siteHeb/Articles.asp?page_id=31&keyword

[print_link]

שאלות נוספות

דימום לאחר לידה

שלום. לפני חמישה חודשים ילדתי בניתוח. חודש וחצי היה לי דימום מהלידה ולאחר שבוע נקי קיבלתי מחזור. יומיים לאחר סיום המחזור הוכנס לי התקן מירנה.

קרא עוד »