ביאור המונחים שפירא ושילייתא
בס"ד לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין, בהמלצת הרב יואל קטן אני מפנה שאלה זו אליך: בקשר לעבודתי בהרחבת המילון The Practical Talmud Dictionary נתקלתי בשני
אני רוצה ללכת בחופש לבריכה או לים אבל אמרו לי שבין י"ז לתמוז וט' באב אסור. ומישהו אחר אמר לי שדווקא אחרי ראש חודש אב.
מה בעצם אמורים לא לעשות ומתי?
זה מנהג ששונה ממקום למקום?
תשובת הרב אשר שקאני:
דיני רחיצה בימי בין המיצרים
א. מנהג הספרדים ועדות המזרח להתרחץ כל גופם בחמין ובסבון עד שבוע שחל בו ת"ב, ואף בער"ש חזון מותר להתרחץ כל גופו בחמין ובסבון. ובשבוע שחל בו ת"ב יש להימנע מרחיצה בחמין אבל בצונן מותר. והאשכנזים נוהגים להחמיר בזה מר"ח אב.
ואמנם במקומות החמים שמזיעים הרבה עד שהריח נודף מגופו [או הפועלים השבים ממלאכתם שטופי זיעה] מותר להתרחץ בצונן אף לבני אשכנז, שגדול כבוד הבריות שדוחה ל"ת שבתורה, ועוד שאינו עושה לתענוג אלא להעביר את הזיעה. ואם אינו מועיל להעביר את הזיעה אלא בחמין ובסבון שרי.
ב. אין צריך שהמים יהיו קרים אלא די שיהיו פושרים.
לילך לבריכה או ים.
ג. לבני ספרד מותר להיכנס לבריכה או לים בשבוע שחל בו ת"ב, ויש מחמירים.
ד. לא אסרו הרחיצה אלא לאנשים ולא לנשים כדי שלא יתגנו על בעליהן.
רחיצה לשם רפואה.
מותר לרחוץ לצורך רפואה אפילו במים חמים. וכן מעוברת או אדם חלש שיעץ לו הרופא לרחוץ בכל יום בחמין מותר לו לרחוץ בכל הימים האלה חוץ מט' באב. ואפי' לספק רפואה מותר.
רחיצת תינוקות בשבוע שחל בו ת"ב
ו. תינוקות הקטנים שיש להם חטטים בראשם מותר לרוחצם. וכן אם יש צורך בדבר להעביר מהם לכלוך וכיו"ב.
בס"ד לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין, בהמלצת הרב יואל קטן אני מפנה שאלה זו אליך: בקשר לעבודתי בהרחבת המילון The Practical Talmud Dictionary נתקלתי בשני
אני מעוניין לדעת מהי בעצם עמדת ההלכה בנושא המתות החסד. היכן אוכל למצוא ביסוס לתשובה? (משנה, תלמוד, שולחן ערוך…). בתודה מראש.
שלום כבוד הרב, אני בהריון, בע"ה בתשעה באה אהיה בתחילת חודש שביעי, שבוע 27. אני במקצועי רוקחת ומצפים שאבוא לעבוד בין 8:00 ל 12:00. ב"ה
לכ' המכון שלום רב! ברצוני לשאול: במשניות של מס' כתובות מופיע יסוד הדין ש"קטנה עד גיל 3 שנים ויום אחד בתוליה חוזרים" – האם זהו