נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

נקיות במתן שתן

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב גבריאל טולדאנו

שאלה:

שלום רב!

ישנה אצלי בעיה שלאחר זמן שעשיתי את צרכיי (-הטלת מים), אני עדיין מדי פעם, לרוב בתנועות חדות או ישיבה, מוציא טיפת שתן. האם כל פעם שזה קורה אני צריך ליטול ידיים? ראיתי בשו"ע (סימן ד' סעיף כג') שפסק כי לא צריך ליטול את ידיו שחרית כדי לומר ברכות השחר אלא רק לקריאת שמע ותפילה. מכאן הסקתי שרק לק"ש ולתפילה אצטרך ליטול ידיי, אמנם פסוקי דזמרה וכוי"ב הקלתי לא לנטול שוב. כמו כן, הרב אבינר ועוד רבים פסקו שלאחר עשיית צרכים, אין צורך בנטילת ידיים אלא בשטיפתן משום נקיות. אם כן, מכאן יוצא כי אני אינני מחויב כלל בנטילתן משום שידיי לא "התלכלכו" -דהינו, לא נגעו במקום מכוסה/ ניצוצות השתן.(השו"ע מתייחס גם לזה). אמנם, ראיתי בשו"ע(סימן ז' סעיף ב') שאומר במקרה שלא התלכלכו ידיו שצריך נטילה משום נקיות או מצוות "היכון לקראת אלוקיך ישראל". אם כן מה עליי לעשות בפועל? לפי הרב אבינר יוצא שאינני זקוק בכלל לשטיפת הידיים! אולי הפתרון הוא שפשוף הידיים בבגד? האם זה רצוי/מספיק?

אני ממש ממש מודה לכם ומבקש מכם לענות לי בהקדם האפשרי היות וזהו מעשה שבכל יום! כמו כן, אבקש מכם למצוא צד להקל בפסיקתכם הואיל וקשה לי ולא נעים לצאת כל פעם מביהכנ"ס ליטול ידיי.

תודה רבה.

תשובה:

השאלה מתחלקת לב' נידונים:

א. האם חייב ליטול ידיו משום נקיות, דהרי ידים עסקניות הן.

ב. האם צריך ליטול ידיו משום "הכון לקראת א-לוקיך ישראל".

בנוגע לנידון א':

פסק השו"ע בסי' ז' סעי' ב' "הטיל מים ולא שפשף וכו' אין צריך ליטול ידיו" ויעוין בגר"ז שביאר שאם הטיל מים ונזהר שלא ליגוע בערותו אין צריך ליטול ידיו אלא משום "היכון", ובנידון דידן ודאי שלא נוגע במקומות המכוסים וכן לא שפשף ולכן לא צריך ליטול ידיו משום ידיים עסקניות.

בנוגע לנידון ב':

השו"ע בסי' צ"א סעי' ב' פסק "צריך לאזור אזור בשעת התפילה אפי' יש לו אבנט שאין ליבו רואה את הערוה משום "היכון", אבל שאר ברכות מותר לברך בלא חגורה וכו'" ויעוין במשנ"ב שכתב שלא שייך "היכון" אלא רק בעומד לפני המלך, דהיינו בתפילת שמונה עשרה, אבל בברכות וכן בקריאת שמע אין דין של "היכון".

לפי זה בנידון דידן ולפסוקי דזמרה ולקריאת שמע אין צורך כלל ליטול ידיו אבל לתפילת שמונה עשרה צריך ליטול ידיו משום "היכון".

לסיכום:

אם נטל ידיו שחרית ולא הסיח דעתו מהן או אם נטל ידיו לפני התפילה אין צריך ליטול ידיו שוב אפילו אם בשעת התפילה מרגיש שמוציא טיפת שתן. אבל לפני תפילת שמונה עשרה אם יודע שיצאה לו טיפת שתן ראוי שיטול ידיו שוב משום "היכון" ואם חושש שע"י שיטול ידיו לפני שמונה עשרה יפסיד את התפילה בציבור ודאי שיכול לנקות בכל מידי דמנקי כגון ב"טישו", ומכל מקום לכתחילה לא מהני בזה מידי דמנקי וכמו שכתב המג"א סי' ד' ס"ק י"ז.

ואם מרגיש באמצע שמונה עשרה שיוצא לו טיפת שתן, אומרת הגמרא בברכות דף כ"ג ונפסק להלכה "היה עומד בתפילה ומים שותתין על ברכיו פוסק עד שיכלו המים וחוזר ומתפלל" ובביאור הטעם מדוע צריך להפסיק עד שיכלו המים מבארת הגמ' במגילה משום ניצוצות כי צריך להפסיק כדי שהניצוצות יבלעו בבגדו, כי כל זמן שלא נבלעו אסור לו להתפלל. ולכן אם מרגיש באמצע התפילה שיוצא לו שתן פוסק ושוהה כדי הילוך ד' אמות ואח"כ מתפלל כמובואר בשו"ע סי' צ"ב סעי' ח' ובמשנ"ב שם.

בכל מקרה חשוב מאד להקפיד שלא להגיע לידי חששות מוגזמים ("נערווים") העלולים לפגוע בבריאותו הנפשית של אדם. לכן חייבים לפעול לפי ההלכה ואסור (!) להחמיר מעבר לדרישה ההלכתית המדוייקת.

[print_link]

שאלות נוספות

אדם מבוגר בהנשמה מלאה

שלום, אבי  מאושפז לסירוגין בגלל דלקת ריאות שאיפתית מלפני כשלושה שבועות. הוא לאחר החייאה, ומצוי בהנשמה, פעם שנייה, באמצעות טובוס, כשהמספרים מורים שרק המכונה "נושמת",

קרא עוד »

הזמנת תומכת לידה בשבת

האם מותר להזמין תומכת לידה שאינה שומרת שבת ללידה בשבת משום פיקוח נפש? נאמר לי שיש מחקרים שטוענים כי תומכת הלידה מפחיתה בצורה משמעותית את

קרא עוד »