בעלות על ממצאי הגנום האנושי
שלום! במסגרת עבודה בביולוגיה חברותי ואני חוקרות את נושא פרוייקט הגנום. רצינו לדעת במקרה של מיפוי גנטי אישי של DNA של אדם פרטי, למי תהיה
אישתי בחודש תשיעי ובצום תשעה באב היא תהיה לאחר התאריך המשוער שלה. ברצוני לשאול האם היא תהיה חייבת לצום בתשעה באב או שבגלל שהיא עברה את התאריך יש יותר חשש.
אם אשתך לא תלד עד ט' באב הרי שהיא תהיה אז כבר בחודש העשירי בו עצם התענית אמור לזרז את הלידה כמעט בוודאות. במקרה כזה היא רשאית לצום בתשעה באב עד לרגע שבו תרגיש אפילו אחד מהדברים הבאים:
1. צירים כואבים;
2. ירידת מים;
3. דימום (אפילו דימום קל);
4. הרגשה רעה.
במקרה כזה עליה להתחיל לשתות נוזלים ללא הגבלה של שיעורים.
אמנם מעיקר הדין עדיף שהיא לא תצום כלל בתנאים האמורים. כדאי לדעת את פסיקת הגאון ר' צדקה חוצין המובאת בשו"ת יחווה דעת חלק א סימן מב [הובא לראשונה בקובץ בית הלל שנה ה' גליון א(יז) שבט תשס"ד עמ' כא]:
"והגאון רבי צדקה חוצין המחבר ספר צדקה ומשפט (ושימש אב בית הדין בבגדאד משנת תק"ג עד תקל"ג), תיקן בזמנו שמעוברות ומניקות לא יתענו בתשעה באב, וכדין שאר תעניות, מפני שראה שמרוב החום השורר שם, כמעט היו באות לידי סכנה.
שלום! במסגרת עבודה בביולוגיה חברותי ואני חוקרות את נושא פרוייקט הגנום. רצינו לדעת במקרה של מיפוי גנטי אישי של DNA של אדם פרטי, למי תהיה
רציתי לשאול ביחס לדיון ההלכתי על תורמת מח עצם שלא עמדה בדיבורה שתי שאלות: 1. ממה שהבנתי מקריאת המידע על הנושא, התורמת עברה איזשהו אירוע
לפני כשנה וחצי ילדתי את בני הראשון בניתוח קיסרי ולאחר שפסק לי הדימום הלכתי לרופאה כדי לשאול על אמצעי מניע לנשים מניקות הרופאה נתנה לי
אני בת 47 , בריאה, מזור פחות או יותר סדר. ילדתי לפני 3 שנים ואני משתוקקת ללדת שוב אבל כמובן ללא התערבות קשה. האם אני