נטילת תרופות ביו"כ
שלום רב, רציתי לשאול: א. מהם המצבים הרפואיים אשר מונעים מאדם לצום ביום הכיפורים? ב. מהם הדינים החלים על חולים אשר נוטלים תרופות "מצילות חיים"
Moed Tov,
The issue of DNA testing to determine paternity has been discussed extensively in recent halachic literature. See Encyclopedia of Jewish Medical Ethics, by Dr. Avraham Steinberg, "Paternity," vol. III, pp. 775-782; Refuah, Metzius v'Halachah, by Rabbi Dr. Mordechai Halperin, ch. 32-33, pp. 383-418; and Gray Matter, by Rabbi Chaim Jachter, "Blood Tests and DNA in Beit Din," vol. III, pp. 168-181.
In short, according to many authorities, a mismatch of DNA testing can serve as almost absolute proof to disprove paternity, such as to exempt a supposed father from providing financial support to a supposed child and to disqualify him from inheriting. However, according to several authorities, it falls short of the certainty required to declare the child a mamzer.
On the other hand, a match of DNA testing serves only as a statistical majority (rov) to establish paternity, and cannot obligate a man to provide financial support for a child not presumed to be his. However, it can be used, in certain circumstances, to allow an agunah to remarry. (See Techumin, vol. XXI, pp. 1221-123 and Kol Zvi, published by RIETS Kollel Elyon, 5762.)
In the case of a shetuki, the use of DNA testing to verify that a potential spouse is not a sister is usually superfluous. If the mother is able to vouch for the validity of the child as a legitimate one, he is permitted to marry a Jewish woman without concern that she is his sister, regardless. (See Rambam, Hil. Issurei Biah 15:29; Beis Shmuel E.H. 4:54,66.) If the mother is not able to vouch, the Sages imposed a concern to the legitimacy of his father and in certain cases the shetuki is limited to marrying a convert. In most situations nowadays, though, upon turning to Beit Din he will be permitted to marry a Jewish woman (E.H. 4:36; 6:18; Pischei Teshuvah 4:41). Presumably, he would also be able to marry a Jewish woman without concern that she is his sister.
B'hatzlacha,
Meir Orlian
שלום רב, רציתי לשאול: א. מהם המצבים הרפואיים אשר מונעים מאדם לצום ביום הכיפורים? ב. מהם הדינים החלים על חולים אשר נוטלים תרופות "מצילות חיים"
האם הורים נשאי גן הטייזקס בעלי סיכון גבוה לילד חולה במחלה רשאים לערוך הפרייה חוץ גופית שכוללת הוצאת מספר ביציות ומספר זרעים, כדי לשלול סיכויים
אם אישה מגלה במהלך ההריון שיש לה תאומים סייאמים יש איסור לעשות הפלה? מה היחס ביהדות לתאומים סייאמים?
לכב' הרה"ג הר' מרדכי הלפרין שליט"א. לאחדו"ש רצינו לדעת בעניין המטרסל matercell, דהיינו שלוקחים בעת הלידה מהטבור כדי שיוכלו להבא לעשות – לפי דבריהם –