נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

refusing vaccination

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

10 בפברואר 2012

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

If an individual refuses vaccination or refuses to have his school-age children to be inoculated and they are exposed to others as potential carriers who may transmit a disease are they in violation of " lifnei eever"? If yes, I need m'korot .
B'maitav habrachot

תשובה:

א.  יש מחלוקת ראשונים גדולה אם איסור לפני עיוור כולל רק הכשלה באיסורים או גם הכשלה פיזית.
הרמב"ם וספר החינוך (רל"ב) סוברים שאין לפני עיוור בהכשלה של היזק פיזי, לעומת זאת היד רמ"ה (ב"ב כו,א) סובר שאיסור לפני עיוור כולל גם הכשלה הגורמת נזק פיזי, והוא מסתפק שמא האיסור לגרום נזק מקורו באיסור לפני עיוור.
ב.  מאחר וסברת היד רמ"ה לא הובאה בפסקי שלשת עמודי ההוראה, ובמיוחד לאחר שנראה כי גם הרמ"ה עצמו הציג את הדבר כאפשרות ולא כהסבר ודאי, לכן מבחינה הלכתית קשה לומר שמי שנמנע מחיסון ומסכן אחרים עובר בפועל על לפני עיוור, ובמיוחד שכאן האיסור איננו במעשה ישיר כמו באיסור הכשלה.
ג.  אמנם לכאורה יש לדון באיסור חמור יותר של רוצח, דהיינו איסור רציחה ממש בגרמא כשמדובר על מחלות מסכנות חיים, ואיסור "מזיק" כשמדובר על מחלות שאינן מסכנון חיים אך גורמות נזק לחולים.
לגבי איסור "מזיק" – ראה ר' יונה בפירושו למסכת אבות פרק א' משנה א' שאיסור מזיק הוא חלק מאיסור גזל האמור בתורה.
ד.  נזכיר כי גם רוצח בגרמא עובר על "לא תרצח" ומחוייב מיתה בידי שמים. וכן מזיק בגמרא עובר על איסור גזל אף שחיובו רק בידי שמים.

[print_link]

שאלות נוספות