בענין החגורה המגנטית נגד כאבים.
בס"ד ד' א' חשון תשע"ג ברוקלין נ.י.כבוד הרב דוקטור הלפרין הנכבד ראש המכון לחקר ההלכה ע"ש דר. פ. שליזינגר ז"ל שלום וברכה !הנידון : שאלה
If an individual refuses vaccination or refuses to have his school-age children to be inoculated and they are exposed to others as potential carriers who may transmit a disease are they in violation of " lifnei eever"? If yes, I need m'korot .
B'maitav habrachot
א. יש מחלוקת ראשונים גדולה אם איסור לפני עיוור כולל רק הכשלה באיסורים או גם הכשלה פיזית.
הרמב"ם וספר החינוך (רל"ב) סוברים שאין לפני עיוור בהכשלה של היזק פיזי, לעומת זאת היד רמ"ה (ב"ב כו,א) סובר שאיסור לפני עיוור כולל גם הכשלה הגורמת נזק פיזי, והוא מסתפק שמא האיסור לגרום נזק מקורו באיסור לפני עיוור.
ב. מאחר וסברת היד רמ"ה לא הובאה בפסקי שלשת עמודי ההוראה, ובמיוחד לאחר שנראה כי גם הרמ"ה עצמו הציג את הדבר כאפשרות ולא כהסבר ודאי, לכן מבחינה הלכתית קשה לומר שמי שנמנע מחיסון ומסכן אחרים עובר בפועל על לפני עיוור, ובמיוחד שכאן האיסור איננו במעשה ישיר כמו באיסור הכשלה.
ג. אמנם לכאורה יש לדון באיסור חמור יותר של רוצח, דהיינו איסור רציחה ממש בגרמא כשמדובר על מחלות מסכנות חיים, ואיסור "מזיק" כשמדובר על מחלות שאינן מסכנון חיים אך גורמות נזק לחולים.
לגבי איסור "מזיק" – ראה ר' יונה בפירושו למסכת אבות פרק א' משנה א' שאיסור מזיק הוא חלק מאיסור גזל האמור בתורה.
ד. נזכיר כי גם רוצח בגרמא עובר על "לא תרצח" ומחוייב מיתה בידי שמים. וכן מזיק בגמרא עובר על איסור גזל אף שחיובו רק בידי שמים.
בס"ד ד' א' חשון תשע"ג ברוקלין נ.י.כבוד הרב דוקטור הלפרין הנכבד ראש המכון לחקר ההלכה ע"ש דר. פ. שליזינגר ז"ל שלום וברכה !הנידון : שאלה
אדם ללא רקע רפואי, שעבר ב'שבת' דום לב והפסיק לנשום, ומבחינה הלכתית ורפואית הוא נחשב ל'מת', מותר על פי ההלכה, להתחיל לעסות את לבו ולבצע
השאלה שלי היא האם אנו נוטלים את ידינו לאחר יציאה משירותים בגלל טומאה ששורה שם?
מספר השאלה: כותרת תוכן השאלה. אמי מעל גיל 80 חולת לב לוקחת תרופות. הרופא אסר עליה לצום בגלל התרופות. כיצד עליה לקחת אותם כשהיא צריכה