נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

דיני טיפול בפצועי פיגועים

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: פרופ' א.ס. אברהם

שאלה:

אני חובש במגן דוד אדום בירושלים ובהתנדבותי נתעוררו לי כמה שאלות, מאוד אודה לכבוד הרב אם יענה לי:

א. בפיגוע האחרון שהיה בירושלים בעמק רפאים אנחנו פינינו באמבולנס את בעל המקום (קפה הלל) והוא ספר לנו שהוא ראה את המחבל ואז צעק למאבטח (קראו לו אילון) "אילון תפוס אותו" והוא אמר שהוא ראה איך שהוא שם את ידיו עליו הוא התפוצץ והמאבטח מת על המקום, האם בעל המקום צריך לקבל עליו תשובה כמו שכתוב במשנה ברורה בסי' תר"ג (ד') שמי ששכר חברו שילך בדרך והוא נהרג בדרך נכון שיקבל עליו תשובה (או שאולי יש לחלק שפה זה מעשה הצלה שעל ידי זה המחבל לא נכנס בפנים וכנראה שזה היה יותר קטלני).

ב. כשמגיעים לחדר מיון עם פצוע קל ומהצד השני מוליכים מת, למי הדין קדימה (כשזה לא יגרום נזק לפצוע)?

ג. האם כשרואים שמוליכים מת ממקום למקום בתוך בית החולים צריך ללוות אותו, וכן כשמפנים את המתים ממקום הפיגוע?

ד. במקום הפיגוע לובשים כפפות ובודקים על האנשים שלא נושמים אם יש להם דופק והכפפות מתלכלכות מדם ואחרי זה מטפלים גם בפצועים אחרים, מה יש לעשות עם הכפפות האלו שיש עליהם דם של הרוג אחרי שכבר לא נמצאים במקום הפיגוע, האם צריך לשמור אותם ולהביא אותם לקבורה מעיקר הדין (מכיוון שהדבר קשה במציאות), ומה אם כל מה שנגענו בו עם הכפפות האלו והדם הלך עליהם (ציוד וכדומה)?

ה. בפיגוע האחרון שהיה בירושלים סיפר לי פאראמדיק שהם פינו פצוע שהצוואר שלו התנפח והוא הפסיק לנשום וכשהוא רצה לעשות לו אינטובציה (החדרת צינור עד לקנה כדי להנשים בו) אי אפשר היה להכניס את הצינור מכיוון שהצוואר התנפח וסתם את הקנה וכשהם הגיעו לבית החולים כבר לא היה מה לעשות חוץ מלנסות לחתוך קצת מהצוואר (2.5 ס"מ על 1 ס"מ) במקום הקנה ואז יש סיכוי להנשים ישר לקנה אבל הם לא מורשים (וגם לא למדו) לעשות את זה, האם על פי ההלכה כן היה צריך לעשות את זה?

ו. בדרך לפיגוע האם צריך לכסות הציצית מכיוון שבדרך כלל יש הרוגים (באופן שזה לא פוגע בהכנות לטיפול) וכן שקוראים אותנו למחוסר הכרה ואמרים לנו שכן נראה זה החייאה (שהרבה אנשים שעושים עליהם החייאה כבר מתו)

ז. סיפר לי חובש שבפיגוע האחרון הוא ראה שאמרו על אחד שהוא מת (שאין לו דופק) ואפילו מישהו כיסה אותו והוא החליט לבדוק והוא ראה שיש לו דופק ואז התחילו לטפל בו, וגם אני ראיתי שם עם מישהו אחר שחובש מבקש שיבואו לעזור לו לטפל במישהו ואז חובש אחר אומר שאין לו דופק ואז החובש הראשון אמר "יש לו דופק מה אתה אומר שאין דופק" ואז התחילו לטפל בו, האם מותר לסמוך על חובש שבן אדם הזה אין לו דופק כדי לא לגשת לבדוק (כשאני לא מכיר את החובש לדעת שאני סומך עליו מתוך שאני מכיר אותו)

ח. בחורה או אישה שהייתה במקום פיגוע והיא תופסת את היד של חובש מכיוון שהיא מאוד מפוחדת והיא צריכה מישהו שיתן לה יד, האם זה מותר (האם זה נחשב לחיבה או לרפואה) כשאין בזה משום סכנה?

ט. האם יש להקל לשני חובשים לפנות אישה באמבולנס בלילה בכביש שאין בו מכוניות (כשאין חשש שיפנה לצרכיו ואין חשש שאחד יישן).

י. ואסיים בשאלה שהתעוררה אצלי כשבבית הכנסת איפה שהתפללתי סליחות באשמורת הבוקר החשמל לא עבד, האם היה מותר להכניס אופנוע בתוך בית הכנסת כדי שיאיר עם האור הקדמי שלו?

תשובה:

1. בעל המקום פעל כדין בניסיון למנוע את הפיגוע על ידי תפיסת המחבל, ולכן גם אם הניסיון (היחידי שהוא גם אפשרי) נכשל – הרי יש לו שכר טוב מן השמיים ואיננו זקוק כלל לכפרה על מצווה שעשה.

2. אינני מבין את השאלה כי בדרך כלל לא מכניסים מת לחדר מיון אלא הרופא יוצא וקובע מותו בתוך האמבולנס.

3. אם הוא עסוק במצוה אז אינו מחויב ללוות את המת אך לפחות ישתדל לעמוד מפניו (יו"ד סי' שסא סע' ב-ד)

4. דם שיצא בשעת מיתה צריכים לחשוש דשמא זה דם הנפש (נשמת אברהם כרך ב עמ' רסח בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל) וצריכים לקבור אותו עם המת. ולכן אם אפשר צריכים להחליף את הכפפות ולקבור אותם עם המת. אך אם אין אפשרות כזאת כי חייבים לטפל מיד בפצועים אחרים יתכן שצריכים לרחוץ את הכפפות, וכן הציוד שנמצא עליו דם כזה ולהביא את הדם שנשטף לקבורה.

5. אם לא למדו ויש סיכוי סביר שיהרגו אתו בידים (כי אין החובש יודע מה לעשות) אז שב ועל תעשה עדיף. אך אם ברור שהפצוע ימות בלא טיפול זה והחובש יודע מה לעשות אז, אפילו אין לו נסיון בפעולה, וגם אין רופא במקום לעשות זאת, ויש סיכוי שהוא יכול להציל אז מותר לו לעשות את הפעולה.

6. צריך לכסות (או"ח) סי' כג סע' ג ומ"ב שם.

7. בכל ספק סכנה, גם אם הספק הוא נובע ממחלוקת בין שתי דעות, חייבים לעשות הכל לטפל בפצוע עד שיתברר שהו מת. אמנם אם יש פצוע אחר שזקוק לטיפול כדי להצילו ולא התחילו עדיין לטפל בראשון אז השני יש לו זכות קדימה.

8. אין כאן משום חיבה. אך צריכים לנתק ברגע שאפשרי, או לבקש מאשה שתתמוך בה.

9. כן.

10. נראה לי שבכל בית כנסת יש נרות שעוה שאשפר להשתמש בהם כשיש הפסקת חשמל.

[print_link]

שאלות נוספות

תנור מתאים לשימוש כשר

שלום רב. ברצוננו לקנות תנור משולב (גז בכיריים וחשמל בתנור), ורצינו לדעת האם יש לכם המלצה לתנור חד תאי שניתן להשתמש בו בשבת. (אנחנו לא

קרא עוד »

דימום בעת שימוש בנובורינג

בס"ד לאחרונה התחלתי להשתמש בטבעת בשם נובורינג למניעה ,המחזור שלי סדיר בדר"כ אך במסגרת הימים הנקיים גיליתי דימום בגודל שעועית. האם עליי לבצע הפסק טהרה

קרא עוד »