נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

תשלום על פרוצדורה רפואית שלא הצליחה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

21 במאי 2010

הרב המשיב: הרב גבריאל טולדאנו

שאלה:

שאלתי הינה: באם נזקקתי לטיפול שורש בשל בעיה באחת מתעלות השן. פניתי לד"ר מסויים שהתקשה בטיפול ולפיכך, שלח אותי לד״ר אחר שהוא מומחה המתמחה בטיפולי שורש. האחרון קיבל אותי, בחן את הצילומים והחליט לספל בבעיה. לאחר שהסביר לי את מהות הטיפול, הסיכויים והסיכונים קבענו את מחיר הטיפול. המחיר עמד על 5,000 ש״ח בתוספת מע"מ. שילמתי לאותו מומחה בשני שיקים. התור לטיפול נקבע למחרת. כאמור הגעתי למחרת לטיפול. המומחה עבד במשך שעה ארוכה אך לדאבון לב שנינו לא הצליח להתגבר על הבעיה בתעלת השן. כיוון שהשפעתה של זריקת ההרדמה עמדה לפוג ומעבר לכמות שכבר הוזרקה אי אפשר להוסיף, הפסיק המומחה את הטיפול. כשביקשתי לקבל חזרה את השיקים שנתתי למומחה, הוא סירב בטענה שעשה כמיטב יכולתו והוא זכאי לשכר טרחתו. מה אומרת ההלכה על כך?

תשובה:

דעת ההלכה אם סוכם שעלות הטיפול עבור הטירחה ללא כל קשר לתוצאות הרפואיות ברור שהמומחה יכול לגבות את שכרו. וכן אם סוכם שעלות הטיפול תהיה תלויה בתוצאות הרפואיות ברור שהמומחה לא יכול לגבות את שכרו כלל, אבל כאן לכאורה יש מצב שבוא הסביר את הסיכויים והסיכונים אבל לא תלה את התשלום עבור הטרחה או עבור התוצאה והפציינט הבין שאפילו שכרוך כזה סיכון אבל הוא משלם עבור שהתוצאות ישביעו את רצונו ואם לא לא מוכן לשלם והרופא הבין שהתשלום בעבור שכר הטרחה. וזה דומה למקרה שמובא בשולחן ערוך בסימן רס"ד ירד להציל ולא הציל והבעלים נמצאים שם,אם התנה עם הבעלים אין לו אלא שכרו הראוי לו ואם לא התנה הדין הוא שאפילו שכרו אין לו. ויעוין בפתחי תשובה שכתב שאפילו אם לא סיכם מפורשות שאם לא יהיו תוצאות יקבל שכר, על כל פנים הוי כמו שהתנה מפורש ויש לו שכרו. אבל כמובן השכר צריך להיות כפי מה שמקובל בשוק לגבות עבור דבר כזה. ומבירור שערכנו עולה שעלות הוצאות עבור טיפול שורש הוא כ5,000 ש״ח וזה מחיר סביר. לסיכום: מגיע לרופא את התשלום עבור הטיפול הגם שהטיפול לא הניב שום תוצאות. הערת המערכת: ניתן לעיין במאמרים העוסקים בדיני הרופא ושכרו גם במאגר המקוון של אתר מכון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/db/AsiaResults.asp?keywords=89 לדוגמא – שכר הרופא בהלכה – שו"ת: מאת הרב יצחק זילברשטיין; ד"ר פנחס נמט; ספר אסיא ה', עמ' 24-29 (1986); אסיא לט, עמ' 26-31: https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA5/R0051024.asp

[print_link]

שאלות נוספות

פרנטל (להריון) בפסח

שלום רב אני בהריון (שבוע 23) ונוטלת ג'נטל פרנטל סופר של ביו-ויט המכיל נבטי חיטה, האם ישנו תחליף הכשר לפסח?, האם אפשר למכור אותו במכירת

קרא עוד »

ניתוחים פלסטיים והלכה

כבוד הרב שלום, אני עושה עבודה לביה"ס בנושא ניתוחים פלסטים בעיני ההלכה. קראתי כמה תשובות בנושא, וממה שהבנתי יש הבדל בין היחס לניתוחים פלסטיים של

קרא עוד »