הניגוד שבין "נאמן" ל"רחמן" בברכת "רפאינו", ואמונת החולה.
אני כותבת עבודה על הניגוד שבין "נאמן" ל"רחמן" בברכת "רפאינו" שבתפילת העמידה, וגם בשאלה האם הפניה לרופא סותרת את האמונה והביטחון בה' אשמח לקבל הפניה
Harav Professor Halperin
I have a theoretical question, which I thought you may be able to assist me with.
If a man dies childless, his widow and unmarried brother would normally have to undergo the ceremony of chaliza-yibum.
If the couple had frozen sperm stored, with the intention of fertility treatment, would chaliza still be necessary.
Or alternatively could sperm could even be taken from the dying man, in order for their to be a possibility of future children, thus not necessitating chaliza.
Thank you
If a widow has to undergo chalizo and yibum, the fact that the couples has frozen sperm or even frozen embryo does not change their halachic status, even if a child will be born afterwards.
A full discussion on this question may be seen in my "Medicine, Nature and Halacha" (Heb.) pp. 311-332.
Only if the woman is pregnant at the time of her husband's death, the chaliza and yibum is suspended until the birth, so that if a viable offspring will be born there will be no need for chaliza or yibum.
אני כותבת עבודה על הניגוד שבין "נאמן" ל"רחמן" בברכת "רפאינו" שבתפילת העמידה, וגם בשאלה האם הפניה לרופא סותרת את האמונה והביטחון בה' אשמח לקבל הפניה
When does a newborn considered born? Is there any consideration for umbilical cord?
שלום וברכה, אני ב"ה בתחילתו של הריון ראשון. לא כל כך ברורות לי ההשלכות הרפואיות וההלכתיות של צום בהריון בכלל, ובפרט אצלי. שאלתי היא האם
לכבוד הרב שלום, לפני כחודש וחצי ילדתי תינוקת בניתוח חירום לאחר הריון שהוגדר בסיכון גבוה בעקבות בעיות קשות בזרימות מהשיליה (שילית פתח) לעובר וחוסר התפתחות