נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

היחס ההלכתי לבנקי זרע

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

24 ביולי 2015

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום הרב ד"ר הלפרין,
 תוכל להסביר לי מהו הקושי ההלכתי הנעוץ בשימוש בזרע מבנקי זרע בישראל (ומדוע זרע של גוי, כשפי שהוסבר לי, נחשב מותר לשימוש?). תוכל להסביר לי מהם "ילדים שתוקים?"
אין מדובר בהסברים לציטוט, אלא לצורך הבנתי בלבד  
בתודה מראש,
ה

תשובה:

א.  שימוש בתורם יהודי אנונימי יוצר צאצא שיש לו אב לא ידוע. ולכן הצאצא הזה עלול לפגוש את אחותו מאביו, להתאהב בה ולהינשא לה.
התוצאה: גם סיכון מוגבר למומים מולדים קשים של הצאצא, וגם חשש לממזרות שלו.
לעומת זאת, כאשר ההורים אינם בני אותה דת — אחד/ת יהודי/ה והשני/ה גוי/ה, אזי הצאצא מתייחס רק לאמו ולא לאביו.
לכן אם האם גויה והאב יהודי — מבחינה הלכתית הוא נחשב כבן לאימו הגויה ואיננו מתייחס לאביו היהודי הביולוגי,
וכן להיפך, כשהאם יהודיה והאב גוי — הצאצא מתייחס רק אליה ולא אליו. כך שבעיית הממזרות לא קיימת. (ואם תרומת הזרע מגיעה מחו"ל, אזי גם הסיכון למומים מולדים הופך להיות זניח)
ב. שתוקי הוא צאצא של זונה שאיננה יודעת ממי נתעברה, ולכן אין לו אב ידוע. במסגרת המלחמה בתופעת הזנות, חכמים גזרו על השתוקי שיפסל מלבוא בקהל.

[print_link]

שאלות נוספות

דיאטת ספרא

שלום וברכה שאלתי היא בנוגע לדיאטת ספרא. האם יש בסיס, לדעתכם, לכך שהמתכון לדיאטה נמסר ליחיאל ספרא ע"י מקובל מהצפון? יש בסיס ביהדות לדבר כזה?

קרא עוד »